Наскрізне складування, або cross-docking: визначення

Наскрізне складування або cross-docking 

Бізнес, зайнятий у торгівлі, змушений витрачати чимало часу та коштів на доставку товарів. Втім є зручна технологія, яка дозволяє цей процес прискорити, зробити його більш комфортним, дешевшим та прозорим. Продукція надходить кінцевому споживачеві у найкоротший термін, а бізнес витрачає менше часу та коштів. 

Мова йде про наскрізне складування. В статті проаналізуємо його переваги, визначимо яке місце займає у ланцюгу транспортування вантажу від виробника/постачальника до покупця, та розглянемо схему роботи.

Що таке cross-docking?

Якщо спростити, крос-докінг – це доставка продукції від виробника чи посередника до отримувача без затримки. За цією схемою товар не передається на склад на довготривале зберігання, лише на максимально короткий термін.

Під цим також розуміють перевантаження товару з одного транспортного засобу на інший, можливо з деякими додатковими операціями. Головне завдання полягає у тому, щоб  максимально знизити час та скоротити фінансові витрати. 

Статистичні дані свідчать, що 12 відсотків вартості товару для споживача припадає саме на транспортування та зберігання продукції. Тож ті підприємці, які прагнуть зробити свою продукцію більш привабливою та доступною, прагнуть знайти спосіб спростити логістику.

Це має особливе значення, якщо клієнтами є компанії, для яких вкрай важливо якнайшвидше отримати свій товар. Тож кросс-докінг – відмінне рішення при співпраці з тими, хто надає рекламні послуги, організовує свята, проводить заплановані акції та маркетингові зустрічі.

Наскрізне складування

Як використовується крос-докінг у логістиці?

У порівнянні з іншими видами логістичного аутсорса, наскрізне складування є більш дешевим способом передання вантажу від його власника до отримувача, але акцент робиться не стільки на економію, скільки на швидкість доставки. Використання цієї технології дозволяє випередити своїх конкурентів значною мірою.

Для транспортування вантажу може бути задіяний транспорт різного призначення: як малолітражні вантажні фургони, так й машини великої вантажопідйомності. 

Зниження фінансових витрат відбувається тому, що зменшується термін обробки замовлень. Наприклад, продукцію під час сортування не треба виймати з фірмових коробок, щоб зібрати замовлення. 

Але є певні обмеження: крос-докінг не має сенсу, якщо у вас невеликий товарообіг, а от при великому, навпаки – вдається суттєво заощадити.

Варто застосовувати крос-докінг у таких випадках: 

  • великий товарообіг;
  • зберігання товарів обходиться дуже дорого;
  • здійснюються поодинокі відправлення продукції у регіони за певний проміжок часу;
  • у актуальні місяці для сезонної продукції, коли їх розміщення на складі виявляється нелогічним;
  • багато позицій, але невелика кількість товарів, наприклад, щоб забезпечити мережу алкогольних магазинів, потрібно відправляти маленькі партії але часто.

Технологія має сенс:

  • для маленьких підприємств, які поставляють товари невеликими партіями;
  • якщо отримують продукцію від декількох фірм та розповсюджують її по всім регіонам;
  • бізнесу, який постачає товари масового споживання;
  • для компаній, які займаються рекламою, організацією презентацій, проводять промо-акції;
  • коли є необхідність строго контролювати зворотні потоки.

Втім, є екстрені ситуації, коли cross docking життєво необхідний, незалежно від тематики бізнесу.

Як виглядає технологія роботи кросс-докінг?

У форматі кросс-докінг технологія роботи має два напрямки: 

  • Одноетапний. Вантаж поставляється у формі незмінного замовлення. Бувають випадки, коли вантаж треба транспортувати частинами. Тоді на кожній коробці прописується повний перелік всього того, що знаходиться всередині. Позначається постачальник та режим, в якому треба зберігати товар.
  • Двоетапний. Вантаж, який відправляється, буде переформовуватися під час зберігання та відправлятися у різні місця призначення. Вантаж сформований таким чином, щоб його було легко поділити на частини, відповідно до вказівок замовника. Кожен блок може виїхати до окремого одержувача. Іноді його до відвантаження ще й укомплектують з іншими деталями, які їдуть тому ж клієнту.

У кожному з видів кросс-докінгу товар не зберігається на складі довго. Він заздалегідь зарезервований під певні компанії та терміни, в які відбудеться доставка. Тому ніякий з товарів не зіпсується. 

При одноетапному варіанті працівники взаємодіють із «котом у мішку». Вони просто отримують величезну коробку, знімають її з одного транспортного засобу й завантажують у інший. Вони не знають, що всередині. Коробки зазвичай обклеєні стрейч-плівкою та запаковані, щоб одразу побачити, якщо їх розкрили під час транспортування.

У другому випадку все працює інакше. Товари, що надходять, приймають й одразу розкладають за місцем призначення. Кожну окрему посилку також слід упаковувати таким чином, щоб будь-який несанкціонований доступ став моментально помітним. 

На кожній коробці має бути інформація про номер поставки, ім’я та реквізити одержувача, маркування та спеціальні позначки, щоб фахівцям було простіше орієнтуватися та виконувати свою роботу.

Cross-docking

Хто виконує наскрізне складування в логістиці?

При одноетапному варіанті є два різновида виконання:

  • перевалка — товар не залишається на зберігання, а одразу перевантажується на інший транспорт для відправки одержувачу вантажу;
  • розконсолідація — вантаж треба відправити різним замовникам, тож його спочатку розфасовують, потім відвантажують й відправляють за адресою.

Коли використовується двоетапний варіант, схема виглядає так:

  • переконсолідація —  склад приймає вантаж, сортує його по вже готовим партіям, завантажують у відповідні транспортні засоби та відправляють за місцем призначення; 
  • консолідація  —  товари поступають від різних перевізників. Їх вивантажують, збирають в одну партію та відправляють кінцевому одержувачу у відповідний термін. 

При одно- та двоетапному крос-докінгу можливе підсортування продукції. Це процес, коли при формуванні замовлення до отриманого товару додають товари, що вже знаходяться на складі.

Як бачите, значна роль відводиться працівникам складів та транспортним компаніям. Радимо вибирати ті логістичні комплекси, які здатні надавати повний спектр послуг та забезпечити необхідну техніку, мають налагоджену інформаційну систему, яка дозволяє відслідковувати транспортування замовлень у режимі реального часу. Всім цим володіє компанія UB1. Наші фахівці працюють швидко та злагоджено, виключені будь-які помилки, пов’язані з людським фактором, завдяки впровадженню новітніх технологій обробки вантажу. Є власний транспортний парк, автоматизовані термінали крос-докінгу та потрібна інфраструктура.

Крос-докінг у логістиці

Переваги та недоліки крос-докінгу

Система крос-докінг має чимало плюсів, саме тому бізнес охоче впроваджує цю технологію. До переваг стратегії слід віднести: 

  • значне скорочення часу переміщення товару між виробником та кінцевим одержувачем;
  • мінімальна потреба у складських приміщеннях;
  • витрачається менше часу на комплектацію посилки одержувачу вантажу;
  • потрібно менше персоналу, продуктивність праці решти стає вищою;
  • менше коштів потрібно, щоб побудувати склад, орендувати чи обслуговувати його;
  • одночасно можна взаємодіяти з безліччю замовників та постачальників;
  • ротація продуктів значно краща, запаси скорочуються;
  • недостачі повністю у зоні відповідальності постачальника;
  • складування та відбір місць зберігання коригується та оптимізується, логістичні операції займають менше часу.

Втім, є й недоліки:

  • суттєвий прибуток можна отримати, якщо щотижня відправляти вантаж обсягом 3000 кубометрів;
  • нерідко виникають суперечки між контрагентами та одержувачами. Є певні складнощі з операторами;
  • відсутній чіткий контроль за вагою тари;
  • контроль за якістю та  обсягами продукції, яку приймають та відправляють не завжди на висоті;
  • потрібен чіткий взаємний зв’язок у ERP-системах відправників і сторони, що приймає – якщо їх буде багато, то знадобиться вироблена IT-система.

Якщо залишилися питання, що таке крос-докінг, звертайтеся! Фахівці UB1 радо нададуть повну інформацію по організації наскрізного складування та запропонують вигідні тарифи співпраці.