Що таке логістичний ланцюг? Місце 3PL у ланцюгу

Логістичний ланцюг

Добре організований логістичний ланцюг є основним конкурентним елементом для будь-якої компанії: від нього багато в чому залежить її успіх. Найменша помилка може спричинити додаткові витрати та поставити під загрозу досягнення задоволеності клієнтів.

У цій статті ми дамо відповідь на такі питання: що таке логістичний ланцюг, з яких фаз він складається, які функції та цілі має.

Що таке логістичний ланцюг

Логістичний ланцюжок включає всі процеси та ресурси, які використовуються для переміщення продукту від фабрики до кінцевого покупця. Правильно побудований, оптимізований логістичний ланцюг допомагає досягти мінімальних витрат на процеси, високої якості їх виконання та вчасну доставку товару споживачу.

Побудувати ці процеси самостійно — складне та витратне завданя, тому багато магазинів обирає аутсорсинг логістики. У випадку передання операційних процесів на аутсорсинг, контроль за управлінням логістичним ланцюгом полягає 3PL-операторі. Така компанія відповідає за продукцію з моменту її надходження на склад до моменту її доставки покупцю. Докладніше про роботу 3PL-оператора читайте в нашій статті.

Логістичний ланцюг постачання

Функції логістичного ланцюга

Функції логістичного ланцюга зосереджені на транспортуванні товарів, а також їх зберіганні. Тому можна визначити такі процеси, що входять до функцій ланцюга:

  • контроль залишків;
  • утримання складу та власного транспортного парку;
  • зберігання товарів на складі;
  • комплектування та пакування замовлень;
  • супровід транспорту для гарантії надійної доставки.

Фази логістичного ланцюга

Етапи або фази логістичного ланцюга залежать від типу компанії. Проте зазвичай вони йдуть у такому порядку:

  • перевезення вантажу від виробника або постачальника до логістичного центру або складу;
  • зберігання й моніторинг продукції;
  • обробка вантажів;
  • підготовка товарів до доставки кінцевому споживачу;
  • транспортування продукції до замовника.

Помилки та проблеми на будь-якій із цих фаз призводять до порушення всього логістичного ланцюга. Компанія UB1 забезпечує надійне виконання всіх етапів, з яких складається ланцюг. Великий досвід UB1 як 3PL-оператора, а також використання в роботі систем управління процесами гарантує налагоджену логістику.

Які основні цілі логістичного ланцюга

Мета логістики — задовольнити кінцевого споживача з погляду якості продукту та обслуговування за мінімально можливих витрат для компанії. Логістичний ланцюжок має бути ідеально структурованим, щоби максимально використовувати фінансові та людські ресурси, а отже збільшити прибуток бізнесу.

Добре організований логістичний ланцюг дає змогу:

  • зменшити час, який витрачається на контроль залишків;
  • скоротити витрати на обробку замовлень;
  • знизити транспортні витрати, мінімізуючи кількість перевезень або скорочуючи відстані доставки;
  • зберігати запаси в оптимальних умовах;
  • прогнозувати необхідну кількість тих чи інших товарів для закупівлі завдяки моніторингу попиту.

Логістичний ланцюг транспортування вантажів

Відмінності між логістичним ланцюгом та ланцюгом поставок

Дуже часто терміни «логістичний ланцюг» плутають із ланцюгом поставок, бо вони концептуально схожі, але їхні цілі та функції відрізняються.

Ланцюг поставок є більш широким поняттям, оскільки він охоплює весь процес від виробництва до доставки продукції кінцевому користувачу, тоді як логістичний ланцюг включає діяльність зі зберігання та транспортування лише після того, як продукт був виготовлений. Тож він є частиною логістичного ланцюга постачання.

Єще одна відмінність між двома ланцюгами: у той час як ланцюг поставок має більш глобальний підхід, націлений на конкурентоспроможність протягом усього процесу постачання, логістичний ланцюг зосереджений на задоволенні потреб кінцевого споживача.

Суб’єктами ланцюга поставок є: виробник, постачальник, склад, транспортна компанія, розподільний центр, роздрібний торговець. Етапи включають переміщення сировини та перетворення в готову продукцію, транспортування цих продуктів, зберігання та їхню доставку до кінцевого споживача. Тобто, частково ці два ланцюги перетинаються.

Моделі ланцюга поставок

Є багато моделей ланцюга поставок. Вибір моделі, яку обрати для реалізації, залежить безпосередньо від того, як структурована сама компанія та які її специфічні потреби. Найбільш популярні такі моделі:

  1. Модель безперервного потоку: добре працює для компаній, які виробляють однакові продукти з невеликими змінами. Продукція має користуватися високим попитом і не вимагати подальшого переопрацювання. Брак коливань попиту означає, що можна оптимізувати час виробництва та легко контролювати запаси. У моделі безперервного потоку потрібно постійно поповнювати запаси сировини, щоби запобігти вузьким місцям виробництва.
  2. Модель швидкого ланцюга: найкраще підходить для компаній, які продають продукти на основі швидкоплинних тенденцій. Підприємствам, які використовують цю модель, необхідно швидко вивести свою продукцію на ринок, щоби скористатися перевагами поточного тренду. Їм необхідно швидко переходити від ідеї до прототипу, від виробництва до споживача. Індустрія моди є прикладом галузі, яка використовує цю модель ланцюга поставок.
  3. Гнучка модель: характерна для компаній, які виробляють сезонні або святкові товари. Ці компанії відчувають сплески високого попиту на їхню продукцію, які змінюють тривалі періоди незначного попиту або взагалі відсутнього. Гнучка модель гарантує, що вони можуть швидко підготуватися до початку виробництва та ефективно зупинитися, як тільки попит зменшується. Щоби бути прибутковим, вони повинні точно прогнозувати сировину, запаси та витрати на оплату праці.

Правильно обрана модель дає змогу досягти переваги над своїми конкурентами та підвищити якість продукції, що також призведе до збільшення продажів та росту доходу.

Ланцюг поставок

Місце 3PL у ланцюгу

3PL-оператор розпочинає свою роботу після того, як магазин закуповує продукцію у виробника. Якщо магазин обирає аутсорсинг логістичних процесів, то продукція з розподільних центрів виробника одразу транспортується до складів оператора. Хоча є випадки, коли бізнеси обирають зберігати лише частину товарів на складах 3PL, а іншу частину зберігають та відправляють самостійно.

Після прибуття на склад продукція розвантажується та підготовується для зберігання в оптимальних умовах, щоби забезпечити цілісність та якість товарів. Для цього у великих 3PL-операторів, як UB1, є склади різних класів із відділами, що мають декілька температурних режимів. Наприклад, компанія UB1 має навіть камери глибокої заморозки.

Коли покупець робить замовлення в магазині, 3PL-компанія отримує його, знаходить потрібні товари на складі та комплектує. Після цього працівники обирають відповідну упаковку та запаковують товари, додаючи стикер із деталями замовника.

Далі 3PL-оператор або доставляє замовлення власним транспортом, або передає його транспортним партнерам. Але на цьому логістичний ланцюг не закінчується: у разі виникнення в покупця бажання повернути товар, 3PL-компанія вирішує питання з обробкою повернень, перевіряє повернений товар на цілісність та якнайшвидше повертає його до системи для повторної реалізації.

У сучасних умовах глобалізації та росту конкуренції оптимізація логістичного ланцюга стає дуже складним завданням. Проте технологічний прогрес дав змогу покращити взаємовідносини між усіма процесами, які входять до складу ланцюга. Компанія UB1 використовує у своїй роботі сучасну техніку та технології, до того ж постійно вдосконалюючи власні процеси для того, щоби ви та ваші клієнти отримували якісний логістичний сервіс. Звертайтеся до нас, якщо хочете налагодити свій логістичний ланцюг!